“NAUTILUS INSTITUTE

FOR SECURITY AND SUSTAINABILITY

NAPSNet Daily Report 19 June, 2002

Recommended Citation

"NAPSNet Da11y Report 19 June, 2002", NAPSNet Daily Report June 19, 2002

CONTENTS
I. United States

1. Cross-Straits Relations

2. ROK, Japan, and US at TCOG

3. ROK Domestic Politics

4. ROK DPRK Refugee Preparation

5. PRC-ROK DPRK Asylum Seekers

6. The UN on Media Coverage of DPRK Asylum-Seekers
7. DPRK KEDO Training

II. Republic of Korea 1. Nuclear Technique Transfer to DPRK
2. ROK on DPRK Aid

3. PRC-DPRK Relations

4. Asylum Seekers in ROK
II1. Japan 2. Misuse of Personal Data by SDF
3. Japan Nuclear Policy

I. United States

1. Cross-Straits Relations

Reuters ("TAIWAN'S TOP SCIENTIST VISITS CHINA," Taipei, 06/17/02) reported that Taiwan's top
scientist, Nobel laureate Lee Yuan-tseh, is in Beijing for a visit billed by Taiwanese media as a major
breakthrough in political ties with the PRC. Lee, who won the Nobel Prize in Chemistry in 1986, flew
from Taipei to Beijing on Sunday to attend a seminar on frontiers of science organized by Qinghua
University in honour of a fellow Nobel laureate, his spokeswoman said on Monday. Lee, who last
visited Beijing five years ago, is due to return on June 22. "His trip is purely academic. It has nothing
to do with politics," the spokeswoman said by telephone. But Taiwan's China Times said it was a
"major breakthrough" because the PRC had considered Lee "persona non grata" after his support for
President Chen Shui-bian of the pro-independence Democratic Progressive Party (DPP).



https://nautilus.org/napsnet/napsnet-daily-report/napsnet-daily-report-19-june-2002/

2. ROK, Japan, and US at TCOG

Agence France-Presse ("JAPAN, SOUTH KOREA WELCOME US OFFER OF "SERIOUS" DIALOGUE
WITH NORTH KOREA," 06/17/02) reported that the US said that Japan and the ROK had welcomed
its offer to conduct a "serious" dialogue with the DPRK, and pledged to conduct their own parallel
engagement with the DPRK. The comments followed talks here in which senior US officials briefed
Japan and the ROK on their plans to reinvigorate dialogue with the DPRK. "The three delegations
shared the view that they are now facing a critical opportunity to improve relations with North
Korea," State Department spokesman Richard Boucher said in a statement released here. "They
reconfirmed the importance of engaging North Korea in the international community through
constructive dialogue, which would greatly enhance prospects for peace and prosperity in Northeast
Asia." Boucher said delegates at the talks also affirmed the importance of "comprehensive and
flexible talks" with the DPRK and called on the DPRK to adopt a "constructive attitude." The US
delegation at the talks, which are known as the Trilateral Coordination and Oversight Group (TCOG)
was led by Assistant Secretary of State for East Asian and Pacific Affairs James Kelly. South Korea
was represented by Deputy Foreign Minister Ambassador Lee Tae-sik, and Japan sent Director-
General of Asian and Oceanian Affairs Hitoshi Tanaka.

3. ROK Domestic Politics

Agence France-Presse ("SOUTH KOREAN OPPOSITION GAINS POPULARITY AFTER ELECTION
VICTORY," 06/17/02) reported that ROK opposition leader Lee Hoi-Chang has surged into a
significant lead in opinion polls as his presidential election rival Roh Moo-Hyun saw the ruling party
plunge. Lee of the Grand National Party (GNP) won 41.4 percent of public support in a poll
published Monday by the Dong-A Ilbo newspaper. Roh of the Millennium Democratic Party won just
26.8 percent. Other newspaper surveys showed the former Supreme Court judge maintaining a
comfortable lead over Roh, a former labor activist, ahead of the December election. The two had
been running neck-and-neck before last week's local elections in which Lee's party scored a
landslide victory over the MDP which was founded by President Kim Dae-Jung. Roh said Monday he
was ready to hold a new election for a presidential candidate if there was a stronger contender. "I
am willing to give up all my powers, to have anyone join the party and run in the nomination race,"
Roh said. Reformists have blamed the scandals involving Kim's aides and sons for the election
defeat. And Roh has promised to change the MDP which experts predicted would mean renaming
the MDP and moving further away from President Kim, who quit the party last month saying he
wanted to be above politics in his final months in office. Some MDP lawmakers have proposed the
party bring in Chung Mong-Joon, the ROK's main organizer of the World Cup, an event which has
sparked a wave of patriotism. Chung's public ratings have doubled to 15 percent as the ROK has
reached the second round of the World Cup tournament. Chung, a son of the late Hyundai group
patriarch Chung Ju-Yong, has not yet said whether he will stand in the presidential election in
December.

Agence France-Presse ("SOUTH KOREAN PRESIDENT'S SECOND SON APPEARS BEFORE
PROSECUTORS," 06/19/02) reported that ROK prosecutors questioned the second son of President
Kim Dae-Jung over accusations that he took bribes and laundered money through his father's peace
foundation. Kim Hong-Up, 52, denied the allegations to journalists as he entered the Seoul
prosecutors' office but made no other comment. The second of the president's three sons is accused
of receiving at least 1.1 billion won (895,000 dollars) in bribes from businessmen through his
friends. Hong-Up can be held for 48 hours after which prosecutors must decide whether to arrest or
release him. His 38-year-old brother, Kim Hong-Gul, is in jail awaiting trial on charges of bribery,
influence peddling and tax evasion. The second son has denied influence-peddling charges. But
Hong-Up's associates have been arrested and charged with accepting money from businessmen, and

2



prosecutors have traced his financial transactions. "Our investigation will focus on whether Mr. Kim
Hong-Up exterted influence after taking bribes," prosecutor Park Mahn told reporters. Hong-Up also
faces accusations of laundering 2.8 billion won through the Peace Foundation for the Asia-Pacific
Region, a private think-tank founded by Kim Dae-Jung to promote ways of ending conflict in the
region.

4. ROK DPRK Refugee Preparation

Reuters (Oh Jung-hwa, "S.KOREA PREPARES FOR INFLUX OF ESCAPEES FROM NORTH," Seoul,
06/17/02) reported that the ROK said Monday it planned to expand a special reception center and
find more premises for a rising number of defectors fleeing the DPRK. So far this year 479 DPRK
asylum seekers have fled to the ROK compared with 583 in the whole of last year and 312 in 2000 --
a trend that has prompted ROK officials to draw up contingency plans for possible larger-scale
refugee flows. The ROK's Unification Ministry said its reception center in Kyonggi province outside
Seoul already held more than the 150 people it was designed for and more room was needed. "The
number will surely increase. North Koreans have no food and they have now found many ways to get
to South Korea," a ministry official said by telephone.

5. PRC-ROK DPRK Asylum Seekers

Reuters (Kim Myong-hwan, "S.KOREA CAN SHOW CHINA CAUSED EMBASSY SCUFFLE," Seoul,
06/18/02) reported that the ROK has "decisive" evidence showing the PRC was responsible for
violent scuffles last week at the ROK's consulate in Beijing, which sparked a row over DPRK
refugees, a foreign ministry source in Seoul said. But while the ROK wants to make it clear that the
PRC sparked the scuffle, it also wants to avoid getting drawn into a blaming game with the PRC, the
official, who declined to be identified, said. We have witnesses and other proof," said the official.
"But we can't resolve the issue by blaming each other." He said the two governments were talking
through diplomatic channels to try to find a solution to the dispute. Two women entered the South
Korean consulate on Monday taking to 20 the number of people seeking refuge from the DPRK, the
latest in a stream of asylum seekers entering diplomatic missions in Beijing this year. There was no
word on the fate of two other DPRK asylum seekers holed up at the nearby Canadian embassy for
more than a week. The PRC tightened security sharply at the ROK consulate on Tuesday. So far this
year, 479 DPRK defectors have fled to the ROK, compared with 583 in the whole of last year and 312
in 2000.

The Associated Press (Joe McDonald, "CHINA SAYS DETAINED ASYLUM-SEEKER TREATED
HUMANELY, SOUTH KOREA SAYS NO PROGRESS ON WINNING HIS RELEASE," Beijing,
06/18/02) reported that the PRC said Tuesday that a DPRK asylum-seeker seized by PRC guards at
an ROK visa office is being treated humanely, but an ROK official reported no progress in talks on
winning his release. Foreign Ministry spokesman Liu Jianchao said PRC authorities are investigating
the identity of the man. "I can assure you that he is being treated in a humanitarian manner," Liu
said at a regular press briefing. He said the PRC would try to resolve the situation "in accordance
with international law and China's domestic laws." An ROK official, speaking on condition of
anonymity, said there has been "no progress at all" in talks on winning the release of the man or
other asylum-seekers. The man's son, who entered the visa office with him, is still there.

6. The UN on Media Coverage of DPRK Asylum-Seekers

Agence France-Presse ("SPOTLIGHT PUTS NORTH KOREAN ASYLUM-SEEKERS IN DANGER: UN




OFFICIAL," UN, 06/17/02) reported that publicity for DPRK asylum seekers who are fleeing their
country and seeking asylum in embassies in the PRC is putting them in danger, a senior UN refugee
official has warned. "Publicity is not in the interest of the North Koreans. It's not productive either,"
said Anne Willem Bijleveld, communications director for the UN High Commissioner for Refugees
(UNHCR) in an interview with the Korea Herald newspaper published Monday. Bijleveld said
negotiating asylum for any nationality was a sensitive task. "You have to find your strategy to reach
the objective. In these specific cases however discretion is probably a better weapon than publicity,
the official said. "We always have to do that in cooperation with the host governments. So it's not
always very easy." Groups helping DPRK defectors have tipped off the media before recent
operations to get them into embassies, which has angered the PRC. Bijleveld highlighted the case of
seven DPRK refugees who were detained in 2000 in Russia, which sent them back to the PRC which
in turn repatriated the asylum seekers. "We had many discussions with Russia in order to find an
arrangement for them," said the refugee official. "But Russia sent them back to China. The reason
was because it came out in the newspapers."

7. DPRK KEDO Training

Reuters ("N.KOREA WORKERS TO TRAIN IN SOUTH ON NUCLEAR POWER," Seoul, 06/17/02)
reported that about 300 DPRK power engineers are to be trained in the ROK on operating nuclear
plants as part of a project being run by the Korean Peninsula Energy Development Organisation
(KEDO). The ROK's state-run Korea Electric Power Corp (KEPCO) will conduct the training from
November until the end of 2004, a KEPCO spokesman told Reuters. KEPCO, whose nuclear power
generation covers 40 percent of the ROK's total power consumption, is building the reactors in the
form of a turnkey project, he said.

I1. Republic of Korea

1. Nuclear Technique Transfer to DPRK

Joongang Ilbo ("500 N.K. TECHNICIANS EXPECTED IN SOUTH IN NOVEMBER," Seoul, 06/17/02)
reported that the DPRK is to dispatch 500 technician to ROK to receive training for two- hree
months by this coming November as disclosed by high-level official of Korea Peninsula Energy
Development Organization (KEPCO) last Monday in relation to light water reactor project taking
place in DPRK. KEPCO has proceeded to training DPRK technicians at DPRK's Shinpo of South
Hamgyeong region where industrial project is taking place nearly two weeks ago. As soon as the
local workers are done with theoretical training, they would leave for the ROK for field training. The
DPRK's technicians will be grouped into groups of around 20-30 people and visit nuclear power
plants in Uljin and Kori in ROK. The latest selected technicians have reportedly passed written tests
for nuclear power plant and English.

2. ROK on DPRK Aid

Joongang Ilbo ("SURVEY FINDS MOST BACK AID TO NORTH," Seoul, 06/17/02) reported that two
out of three ROK citizens believe that the level of humanitarian aid to DPRK -- now 2,450 won per
person ($1.90) -- should be maintained or raised. The Ministry of Unification surveyed 1,500 people
over age 20. Some 21.3 percent said support to DPRK should be increased, 44.8 percent said it was
adequate, 22.4 percent said it should be decreased and 8.8 percent said there was no need to
support DPRK. The respondents split almost evenly when asked their overall impression of DPRK:




48.6 percent said it was positive and 47.5 percent were negative. The policy of reconciliation with
DPRK was backed by 73 percent; 20.9 percent were against it. Asked what was most remarkable in
inter-Korean relations since the 2000 summit, 59.3 percent named the family reunions.

3. PRC-DPRK Relations

Chosun Ilbo (Yeo Shi-dong, "NK TO DISPATCH INVESTIGATION TEAM TO BEIJING," Beijing,
06/17/02) reported that the DPRK is to dispatch an investigation team to Beijing in the near future
with regard to the series of incidents of defectors entering foreign diplomatic missions in PRC, Hong
Kong's Ming Pao Daily News reported Saturday. The daily said the team will discuss ways to
cooperate with the PRC in order to keep DPRK residents from fleeing to other nations as well as
probe and confirm the identities of some twenty DPRK defectors in foreign consulates in Beijing as
of now; 18 in the ROK Consulate General and two in the Canadian Embassy. The paper quoted a
diplomatic source in Beijing as saying the frequent incidents during the recent three months has
made PRC-DPRK relations shaky.

4. Asylum Seekers in ROK

Chosun Ilbo ("NORTH KOREAN DEFECTORS TOTAL 488 TO DATE," Seoul, 06/17/02) reported that
findings by the National Intelligence Service show the numbers of North Korean defectors coming to
ROK have been sharply on the rise since the late 1990s. The NIS reports, as of last Monday, a total
of 488 asylum seekers entered ROK so far this year with 52 arriving in the first ten days of June
alone. Since 1998, when 71 people defected from the Stalinist state, the number of DPRK defectors
arrivals has been growing about twofold on a yearly basis, to reach 538 last year.

II1. Japan
1. Japanese Armed Attack Situations Bill

The Asahi Shimbun ("MINSHUTO: SCRAP MILITARY LEGISLATION," Tokyo, 06/12/02) reported that
Minshuto (Democratic Party of Japan, DP]) leaders made clear they would demand the scrapping of
bills outlining the government response to a military threat, despite pleas from the ruling coalition.
"There hasn't been adequate deliberation on the bills, and the content has several problems,"
Minshuto Secretary-General Naoto Kan said at a Minshuto meeting Tuesday. At Tuesday's meeting,
Minshuto agreed to reject any requests by the ruling coalition to revise the bills during the current
session. The opposition leaders also said they would oppose extending the current Diet session,
scheduled to end on June 19.

2. Misuse of Personal Data by SDF

The Asahi Shimbun ("AGENCY ADMITS BREAKING LAW," Tokyo, 06/12/02) and the Japan Times
("KEEPING DATA ON INFO SEEKERS OK: probe," Tokyo, 06/12/02) reported that the Defense
Agency, which initially denied conducting personal background checks on citizens exercising their
lawful right to request information, admitted in its in-house report that it broke the law. And it
revealed yet another of its offices had taken part. The agency said a Maritime Self-Defense Force
(MSDF) officer's compilation of a list based on the background checks was illegal. It also said an Air
SDF information officer had broken the law by adding information to the ASDF's version of the list
and passing it on to another officer outside his office. The report also implicated for the first time
that the Defense Facilities Administration Agency (DFAA) ---a part of the Defense Agency that




manages bases and other SDF properties--- compiled a list that included the names and occupations
of information seekers and posted it on its local area network (LAN) computer system. The report
said the Defense Agency as a whole was not sufficiently aware of privacy rights, and pledged to
correct the situation with an in-house training program. However, the report fails to answer the
fundamental question of why the agency had to sort out information seekers by such categories as
"the media" and "(voluntary) ombudsman."

The Japan Times ("YAMASAKI SUPPRESSED DEFENSE REPORT," Tokyo, 06/13/02) reported that
Taku Yamasaki, secretary general of the ruling Liberal Democratic Party (LDP), effectively admitted
Wednesday that he instructed the Defense Agency to withhold its full in-house report on how the
agency systematically compiled private data on individuals seeking public information. The
confusion began early in the afternoon, when senior members of three ruling parties reportedly
ordered Defense Agency officials to release a four-page summary of the issue, instead of the more
than 40-page report it originally compiled. The Defense Agency later released the full document
after reporters criticized the summary for lacking depth. Yamasaki also admitted that the politicians
tried to change the wording of the report. The passage in question says the agency's actions "may
naturally be considered as an attempt to cover up the existence of the lists." "We told the Defense
Agency to clarify the wording so as not to cause a misunderstanding with the public," Yamasaki said.

3. Japan Nuclear Policy

The Asahi Shimbun ("SHINZO ABE: JAPAN'S POLICY REMAINS: NO NUCLEAR WEAPONS,"
06/12/02) reported that the Deputy Chief Cabinet Secretary Shinzo Abe denied in an interview with
the Asahi Shimbun a report carried by a weekly magazine that he is an advocate of Japan's nuclear
armament. A lecture that Abe gave at Waseda University believed to have led to the controversial
remarks by Chief Cabinet Secretary Yasuo Fukuda that the Constitution does not ban Japan from
possessing nuclear weapons. Asked if it is true that Abe said the possession of nuclear weapons and
intercontinental ballistic missiles (ICBMs) does not violate the Constitution, he said, "I presented the
government view and explanations given by Prime Minister Nobusuke Kishi in 1959 and 1960 to the
effect that the Constitution does not necessarily ban the possession of nuclear weapons as long as
they are kept to a minimum and are tactical. As a matter of course, I said, 'Japan stands by the three
non-nuclear principles and possession of nuclear weapons is impossible.' Just to make sure, I also
later affirmed once again that policy debate and interpretation of the Constitution are not the same."
He also said, "I never said the possession of ICBM does not violate the Constitution. In answer to the
question, '‘What about ICBMs?' I tried to explain that it is OK to shoot down ICBMs above Japan but
it is unacceptable for Japan to fire ICBMs to attack others. But my answer was cut off halfway. Later,
I clearly said that ICBMs that attack cities are unacceptable."

The NAPSNet Daily Report aims to serve as a forum for dialogue and exchange among peace and
security specialists. Conventions for readers and a list of acronyms and abbreviations are available
to all recipients. For descriptions of the world wide web sites used to gather information for this
report, or for more information on web sites with related information, see the collection of other
NAPSNet resources.

We invite you to reply to today's report, and we welcome commentary or papers for distribution to
the network.

Produced by the Nautilus Institute for Security and Sustainable Development in partnership with:

[Imin Internationl Relations Institute
BK21 The Education and Research Corps for East Asian Studies



http://nautilus.org/kiosk/weblinks.html
http://nautilus.org/kiosk/weblinks.html
http://nautilus.org/admin/about.html
http://web.korea.ac.kr/~politics/index.html

Department of Political Science, Korea University, Seoul, Republic of Korea

Center for American Studies,
Fudan University, Shanghai, People's Republic of China

International Peace Research Institute (PRIME),

Meiji Gakuin University, Tokyo, Japan

Monash Asia Institute,
Monash University, Clayton, Australia

Brandon Yu: napsnet@nautilus.org
Berkeley, California, United States

Timothy L. Savage: napsnet@nautilus.org
Berkeley, California, United States

Kim Young-soo: yskim328@hotmail.com

Seoul, Republic of Korea

Hibiki Yamaguchi: hibikiy84@hotmail.com
Tokyo, Japan

Saiko Iwata: saiko@akira.ne.jp
Tokyo, Japan

Hiroya Takagi: hiroya takagi@hotmail.com
Tokyo, Japan

Peter Razvin: icipu@online.ru

Moscow, Russian Federation

Wu Chunsi: cswu@fudan.ac.cn
Shanghai, People's Republic of China

Dingli Shen: dishen@fudan.ac.cn
Shanghai, People's Republic of China

John McKay: John.McKay@adm.monash.edu.au

Clayton, Australia

View this online at: https://nautilus.org/napsnet/napsnet-daily-report/napsnet-daily-report-1-
-june-2002/

Nautilus Institute
608 San Miguel Ave., Berkeley, CA 94707-1535 | Phone: (510) 423-0372 | Email:

nautilus@nautilus.org



http://www.korea.ac.kr/
http://www.fudan.edu.cn/English/nsindex.html
http://www.meijigakuin.ac.jp
http://www.adm.monash.edu.au
http://www.monash.edu.au/
mailto:napsnet@nautilus.org
mailto:napsnet@nautilus.org
mailto:yskim328@hotmail.com
mailto:hibikiy@dh.mbn.or.jp
mailto:rumiko-seya@geocities.co.jp
mailto:hiroya_takagi@hotmail.com
mailto:icipu@online.ru
mailto:cswu@fudan.ac.cn
mailto:dlshen@fudan.ac.cn
mailto:John.McKay@adm.monash.edu.au
mailto:nautilus@nautilus.org

