The Great Killings in Indonesia through the Australian mass media

Richard Tanter?!

The killings in the months after October 1965 were the foundation of Suharto's ensuing
three decades of power, and in a sense, the foundation of “post-Vietnam” Southeast
Asia. They were certainly the pre-condition for subsequent Australian (and US, and
Japanese) support for the New Order. The killings can be regarded as the constitutive
terror of the New Order state.

Throughout the three decades of Suharto's New Order, these events were literally
unspeakable: as if, in Germany, the Nazi crimes could not have been publicly discussed
even in 1980. With the passing of Suharto there was some small shift, but essentially the
mass trauma remains repressed. Until that trauma is directly and openly addressed, the
much in the subjective life of Indonesian politics will remain literally explosive.

However, my topic is not the killings themselves, but rather the smaller and less central
issue of one aspect of the foreign response and understandings of the killings:
contemporary Australian representations of the killings. My starting point is the fact that
in Australia - the country next door to Indonesia - there is very little awareness of these
killings. This was demonstrated soon after the events. The political sociologist Rod Tiffen
carried out a well designed public opinion survey in the early 1970s in Melbourne. Almost
60% of the sample did knew who Suharto was, and most approved of him and Indonesia
under his rule. In their account of Suharto's rise to power, most of these knowledgables
referred to the coup - as Tiffen remarks, “the best remembered aspect of contemporary
Indonesia”. Yet, as Tiffen noted, “not one person referred to the post-coup massacres.”"
Little has changed since then.

L published as "The Great Killings in Indonesia through the Australian Mass Media" / "Pembunuhan Massal
di Indonesia dalam Tinjauan Media Massa Australia", (bilingual edition), in Bernd Schaefer and Baskara T.
Wardaya (eds.) 1965: Indonesia and the World /.Indonesia dan Dunia, Jakarta: Kompas Gramedia, 2013pp.
129-144 and 372-391.

This paper is an abridged version of a rather longer paper titled Witness Denied: the Australian Response to
the Indonesian holocaust, 1965-66, prepared for the International Conference on Indonesia and the World
in 1965, Goethe Institute Jakarta, 18-21 January 2011, available at
<http://www.nautilus.org/about/associates/richard-tanter/talks>.



Australian newspaper coverage of the Indonesian killings

What information about the killings in Indonesia was provided by the mainstream media
of the time? In 1960s Australia, radio was significant, but newspapers were the most
important source of information on foreign politics, and newspapers at that time were
mainly regional in character.

Taking the case of Melbourne, the second largest and at the time wealthiest Australian
city, | examined all issues of the daily morning newspapers, the tabloid Sun News-Pictorial
and the “quality broadsheet” The Age, which together dominated the Melbourne market.
Both newspapers were searched for the period October 1, 1965 -August 30™, 1966,
looking for articles about Indonesian politics, and then, amongst that set, articles that in
any way mentioned the killings of suspected communists.

In the eight months from November 1965, The Sun published 175 stories on Indonesian
affairs: an average of 21 per month, or almost one for every day the paper published.
Moreover, one-quarter of these stories were either on the front page of the paper, or on
pages two or three. The great bulk of the stories appeared in the first six pages, which, in
The Sun's tabloid form, made for a great impact. The Age had an even greater Indonesian
coverage: in the same period there were 282 articles dealing with Indonesian politics
alone: an average of 35 articles a month.

The Sun News-Pictorial: many stories, minimal coverage of the killings

In the first month after the coup, The Sun concentrated on the Army assault on the PKI:
articles in October 1965 regularly reported a “purge”, or a “war on Reds” or an “anti-Red
call”. In late October and early November Central Java was reported to be in a “state of
civil war” according to Army sources, and on October 30 “the Communist reign of terror”

27700

in central Java was reported to have spread to Indonesian Borneo”.

Over the period of the killings from October 1965 to June 1966, The Sun News-Pictorial
published 175 articles on Indonesian politics. Yet despite these almost daily major reports
on Indonesia, The Sun published only five articles that even mentioned the killings in the
year following the coup. Not until August of 1966 would The Sun publish a report
containing more than three sentences mentioning the killings.



In an article titled “Now it's children's hour in Jakarta”, The Sun’s veteran political
commentator Douglas Wilkie took up the activities of the anti-Sukarnoist students who
had just stormed Foreign Minister Subandrio's office. Towards the end of the column
Wilkie then confided

“Many of the students are tools of the Moslem extremists who butchered some
300,000 of their Communist countrymen with kris and club after the September
30 revolt.”

Wilkie hurried on to explain, “this was in contrast to the Army's relatively humane
mopping-up operations”.V

The tone and placement of Wilkie's remark are telling, conveying a sense that this is old
news, a matter that readers already know about, not something worthy of comment,
other than to make the link to the present concern with rioting students. In March 1966,
the columnist is referring to the mass killings in a way that suggests they are common
knowledge already. He does not need to explain them to his readers. But the information
certainly did not come from his own newspaper.

Moreover, the reference to killings by “kris and club” and “Moslem extremists” is
characteristic of contemporary Australian (and US) references to the killings and to
Indonesian politics as a whole. “Indonesia” is very much “the Other”, characterized by
immaturity (“It's children's hour in Jakarta”), unknowable and irrational causation
(“Moslem extremists”), with connotations of racially informed separateness (Indonesians
kill with “kris and club”, unlike rational westerners).

Palmos: “So Indonesia counts its dead”, 5 August 1966

Finally, in early August 1966, with Sukarno tamed and when the flow of daily news from
Jakarta was beginning to run to a trickle, The Sun did turn to the massacres. It published a
powerful and detailed report from Frank Palmos titled “So Indonesia counts its dead”,
which put the number who died at “more than one million”." “At least 800,000” were
killed in Central and East Java alone, where the killing was in continuing. Palmos
summarized the main points of the report as:

“At least 800,000 were killed in the area investigated.

In the PKI “triangle stronghold” of Bojolali, Klaten and Solo, nearly ONE-THIRD of
the population is dead or missing.

Farther east, in the 12-mile radius of Kediri, killing was ‘abnormally high’.



‘Startling tolls’ took place in the residency of Banjumas, geographical centre of
Java.”

Palmos continued:

“Researchers added these points, believed to be contained in the various detailed
but uncollated reports:

‘Most of the killing was by militant youth groups, often appointed by military or
village authorities. Youths were armed and encouraged by these “authorities”,
and in the “triangle” area, were given drill and weapons training. Once the killing
started, the youths were uncontrollable. Scores of champion killers were found.
One boy interviewed killed 135, then “lost count”. Beheading was the most
common form of killing, but for large scale executions shooting was normal.
Killing was invariably late at night, far away from villages where the victims lived.
Although thousands of women were killed, “almost none” were raped or abused
before being put to death.””

Palmos' article was accompanied by “a report on the killings from a young army officer,
who was stationed in the Banjumas residency, Central Java”, which spoke in horrifying
detail of the nightly beheadings of truckloads of communists by gangs of Moslem young
men in a state of “semi-amok”.

Despite the power and gravity of Palmos' August 1966 report, there were no follow-ups,
no commentaries, and no editorials. Daily news reports in the following months made no
reference to the killings. Had you not read the paper the day of Palmos' single detailed
report in August, or the day of Wilkie's remark in passing in March, it is very likely that
even a diligent reader of The Sun would have known nothing of the Indonesian genocide
taking place as he or she read.

In sum then, the largest newspaper in Melbourne barely mentioned the killings in the ten
months while the killings were in full sway, and then allowed a single detailed report to
be published. The limited information that did appear represented Indonesians as
irrational and unknowable racial others. There were no follow-up articles after Palmos'
August report¥. Thereafter, The Sun News-Pictorial was silent on the holocaust next door.



The Age: seeing and not seeing

Until the end of December 1965, the pattern of reporting in The Age was similar to that
of The Sun. From that point, however, a difference emerged. President Sukarno's speech
reporting 87,000 killed since October 1 was the leading story in the paper in an AAP
report of the monitoring of Sukarno's Bogor broadcast from Singapore. “Monitors said he
lowered his voice and spoke almost in a whisper as he gave the figures - the first
announcement of the death toll.” V!

In January 1966 The Age published the first of its three major articles on the killings: a
detailed eye-witness account of the killings by one of its own reporters, Robert Macklin,
headed “The killings go on ....”,.V1l In 500 words Macklin provided a graphic and
convincing account of mass murder that could have left no reader in doubt of the
seriousness of what was happening in Indonesia.

Macklin with an account of a public killing he and his wife witnessed in Denpasar:

“The man's screaming and the gathering of a large crowd of school children from
a nearby playing field attracted us to the army headquarters post. A Communist
was being interrogated in Denpasar, the capital of Bali, Indonesia, on the ground
floor verandah. We stood silently with the children as the man was bashed and
dragged away. The children returned to their soccer and volley-ball and the
passers-by resumed their normal routine. The man was one of many thousands of
Communists who have been killed in Indonesia since the attempted coup on
October 1, last year.”

Macklin gave a vivid picture of the reality behind much-used journalists' phrases like “the
crunching of the PKI”:

“We do not know how many Communists were killed but it is plain that
Communism as a political force in Indonesia is at least temporarily finished. The
way of its going was a brutal one. We saw four villages where every adult male
had been killed. We saw trucks of villagers returning to the hills after making trips
to the compound where they were given a ration of Communists to kill. We saw
mass graves in each of which up to 10 Communist men and women had been
packed after being stabbed to death. We saw literally hundreds of houses which
had been burned to the ground.”



Anyone who read Macklin's searing 500-word account of his personal witness would have
had no doubt as to what was occurring in Indonesia, and would have been unable to
avoid the moral implications of the gathering holocaust. Yet it is doubtful that many
people read Macklin's piece, since it was buried in the later parts of the finance section,
next to the prices from the cattle sale yards.

In journalistic terms Macklin - and The Age —had a world scoop. Yet the article was
published deep in the newspaper. There was no follow-up by either by Macklin, or the
paper's Southeast Asian correspondent. Macklin himself wondered at the time whether
the story had been effectively spiked by senior managers of The Age who he even then
knew to have close relationships with the Australian security and intelligence world. *
While Macklin himself on balance declines to blame the fate of his scoop on the influence
of Australian intelligence organizations, it seems at the very least a reasonable
hypothesis.

This spiking of the most important contemporary eye-witness account of the Indonesian
holocaust by an Australian would seem to have been one of those occasions when a
respectable newspaper demonstrates its understanding of the fact that a commitment to
national security overrides mere reportorial responsibility - even (or especially) in the
case of holocaust.

The Age published two further feature articles on the killings in 1966, both edited
reprints from the New York Times. The first, from the Times’ chief foreign correspondent,
C.L. Sulzberger, was headed “Mass murders go on in Indonesia”, and appeared on April
14th.*

Sulzberger first the tone from the night of September 30, “when specially trained squads
of women slashed some of the officers while they were still alive. ... Almost immediately
Moslem youth organisations, many of whose members had been persecuted by the PKI,
started to hunt down communist suspects, exterminating them, their wives and their
children.”

Sulzberger described the still ongoing Indonesian murders as “one of history's most
vicious massacres”, rivalling those of Stalin and Hitler. Decapitation, Sulzberger
suggested, was



“favoured because Indonesian animist tradition claims that if an enemy's head
and body are buried apart his spirit cannot return... Recently a traveller was told
of a bullock cart loaded with human heads.”

This resort to cultural explanation of the manner of mass murder ignored the direct role
of the army and its guns and bayonets in much of the country, but it was compatible with
Sulzberger's underlying civilizational assumptions. As he put it, “the killing attained a
volume impressive even in violent Asia where life is cheap”. This fitted with the
explanation that Sulzberger offered for the causes of “this grisly cataclysm” characterized
by “such intense bestiality”.

Mentioning briefly the desire for revenge after the killings and reported mutilation of the
generals, relief at the avoidance of an apparently inevitable communist political victory,
and “the spirit of Moslem jihad”, Sulzberger stayed with the imagery of the exotic east:

“Indonesians are gentle and instinctively polite, but hidden behind their smiles, is
that strange Malay streak, that inner, frenzied bloodlust which has given to other
languages one of the few Malay words, “amok”. This time an entire nation ran
amok.”

Of course, while this was tempting in so far as it matched the savagery of the reports
Sulzberger provided, and tried to match the scale of his horror, the “nation gone amok”
thesis owed more to western racial fantasies about a hypostatized “east” than to
historical reality. Perhaps the dead ran amok en masse on their way to the pits, but there
is no suggestion to that effect in other reports. Perhaps Suharto and Nasution and Sarwo
Edhie were slavering at the mouth as they gave the orders to “sweep”, but it is
implausible. Perhaps the thousands of army privates and n.c.0.'s who mainly carried out
the actual shooting and bayoneting of the lines of men and women were filled by an
“inner, frenzied bloodlust”, but it is unlikely.

The second edited New York Times reprint in The Age, titled “Indonesia haunted by mass
killing” by Seymour Topping, appeared on August 24th.¥ The opening sentence of
Topping’s piece spoke of the “staggering mass slaughter” and a vengeance to come:

“From the terraced ricefields of central Java to the exquisite island of Bali, from
the rubber plantations of Sumatra to the fishing villages of remote Timor, the
Indonesian people are troubled by the heritage of violence bequeathed their
society by the staggering mass slaughter of communists.”



By the third paragraph Topping was providing Australian readers with estimates of the
dead that no Australian newspaper had provided to that point:

“The best-informed sources estimate from 150,000 to 400,000, but they concede
that the total could be far more than half a million. The killings still go on in some
places.”

In contrast to the evasions of The Age’s Southeast Asia correspondent, Topping made
clear who was killing who:

“This reporter found on a tour of the former principal centres of

communist political influence that executions were usually carried out by the
military in central Java, while the population in east Java and Bali were incited by
the army to do most of the killing. The military executed communists by shooting,
but the population was left to do its killing in other ways often with ritual forms of
extreme cruelty.”

Asked later about the intensity of the impact of the story of the killings, Topping replied
that “l wasn't thinking consciously in those terms, of the morality or the politics. | was
just intent upon covering the story in great detail, and explaining what was happening
and why.” " The Indonesian politicians he interviewed were affected too: “they had a
political point of view as well - to eradicate communist influence and so on - but they
were deeply shocked too.”

When it was suggested to him that some Australian journalists had claimed it was difficult
to travel outside Jakarta, Topping retorted that this was simply untrue. It wasn’t easy to
get information, but it could be done. Granted, he said, the Times was unusual among US
newspapers in its resources and coverage of foreign affairs, but it was possible to travel
about: it was clear it had to be told from outside Jakarta.

Australian radio coverage

For Australians in the mid-1960s, radio was an important source of information. News
reporting on radio was more substantial than later decades, particularly on the Australian
Broadcasting Commission stations. Following the work of Karim Najjarine, there is clear
evidence that at least some part of what was broadcast by the ABC to Indonesia on Radio



Australia in the period after the coup was disturbing to the Australian Department of
External Affairs. Moreover, the Department worked systematically to ensure that Radio
Australia (RA) coverage of events in Indonesia conformed to its guidelines. Remarkably,
at the height of the killings, the Indonesian Army requested the assistance of the
Department to ensure Radio Australia reported on Indonesian politics in the Army’s
preferred manner

Najjarine and Cottle document a series of cables and memos by the Australian
ambassador in Indonesia, Keith (“Mick”) Shann; the Acting Secretary of the Department
of External Affairs, Gordon Jockel; the First Assistant Secretary, D.O. Hay; Richard
Woolcott, then Public Affairs Officer for the department; and the Minister for External
Affairs, Paul Hasluck.

Immediately after the coup, Shann recommended that the department encourage Radio
Australia to emphasize the following points (Najjarine and Cottle’s paraphrasing):

“1. That reports of PKl involvement and Communist Chinese complicity in the
coup be given prominent coverage whilst being careful not to directly accuse
them.

2. That reports of divisions within the army specifically and armed services more
generally be played down or simply not reported.

3. In the period immediately following the coup, Sukarno’s loss of authority
should not be reported, but the possibility of his retaining power should be
downplayed.

4. The complete neutrality and non-involvement of Australia in the events
unfolding in Indonesia.”V

On October 10, Shann cabled the Department to advise that Radio Australia “should do

”

nothing to engender sympathy” for President Sukarno”.* When there were indications
that the Radio Australia coverage from Jakarta was not following the Department’s line
sufficiently closely, the Secretary of the Department indicated that it possessed sufficient

influence within the ABC hierarchy to rectify the matter.®"!

There are also indications that the Department exercised considerable influence on
newspaper editors at the time. In a memorandum to Jockel in October or November
1965, Richard Woolcott reported that



“we are now in a position to influence the content of leaders in practically all
major metropolitan newspapers.”*i

Three days after Jockel’s request to Shann, Hay wrote to the Minister for Information,
suggesting that Radio Australia

“should, by careful selection of its news items, not do anything that would be
helpful to the PKI, and should highlight reports tending to discredit the PKI and
show its involvement in the losing cause of the 30™" September movement.”*ii

The most remarkable (and also indicative of Radio Australia’s perceived influence in
Indonesia) of Shann’s recommendations in the effort to control Radio Australia was the
way in which in March 1966 he recommended adopting a set of requests concerning
Radio Australia passed on to him from the Indonesian Army. In general, the Army asked
that “we should not concentrate on them too much”, and that RA should not describe
the Army as “Western” or “rightist”.” Shann concluded his cablegram to External Affairs
by remarking “I can live with most of this, even if we have to be a bit dishonest for a

while” X

Prime Minister Harold Holt: Remarks offstage

In thinking about the absence of public commentary on what were by then the known
facts of the mass killings, let us consider one statement by the Liberal Party Prime
Minister of the time, Harold Holt, who with his colleagues, made little secret of his
delight at the destruction of the PKI. Speaking to the Australian-American Association at
the River Club in New York in July 1966, Holt expressed his satisfaction with the pro-
Western shift of Indonesian foreign policy and economic policy in the second quarter of
1966.

This was hardly surprising for a conservative politician, but the language that Holt chose
to employ was startling:

“With 500,000 to 1 million Communist sympathizers knocked off, | think it is safe to
assume a reorientation has taken place”. *

The remarks were reported in the New York Times, but not, so far as | can discover, in any
Australian newspaper, though there were very likely Australian correspondents

10



present™. As a representation of holocaust, the casual brutality of the first part of the
sentence (a million humans “knocked off”) is stunning. Surely this is Robert Lifton's
“psychological numbing” at work: an adjustment to the normality of holocaust.* Yet the
brutality is matched, and enhanced by the smug and complacent joke in the second part
of the sentence: “I think it's safe to assume a reorientation has taken place”. It is not hard
to picture the smug knowing smiles of the audience. Whether by their own decision or on
instruction or by decision of their editors, any Australian reporters touring with the Prime
Minister protected their readers from reality.

Influences on media behaviour: the systematic, the crude and the
subtle

Amongst a number of other important studies of news production, Edward Herman and
Noam Chomsky produced a powerful predictive model of western mass media. The key
features of the “Propaganda Model” derive from the setting of the mainstream media in
a free market system. Five factors “work as 'filters' through which information must pass,
and that individually and often in additive fashion they greatly influence media choices”:
private ownership, dependence on advertising, reliance on access to government and
business for sources, the public relations industry, and the prevailing anticommunist
ideology. The Indonesian holocaust is a prime example of what they discuss as
“constructive” terror, which will be received in these media with a degree of satisfaction.
Where details are provided, they serve to explain the reason why the slaughter is
acceptable. Where commentary and reporting does emerge, it will be characterized to a
large degree by the “blaming the victim” syndrome directed as singularly “unworthy”
victims.

Models like Herman and Chomsky’s emphasize the effects of the more or less
unconscious default settings of individuals working within large corporate and
professional systems. They make no claim that their model includes all important
processes, or completely explains the end results. Yet in the Australian case their acid
summary of the media as “the vigilant guardians protecting privilege from the threat of
public understanding” is hard to fault.

Yet sometimes the preferences of the powerful are ensured in quite crude and simple
ways. The spiking of Macklin's article provides one example of a mechanism of
suppression even more crude than those more sophisticated methods Chomsky and
Herman consider - direct collaboration between media managers and intelligence

11



services to determine the content of the product. Similarly, great bureaucratic pressure
was applied on Radio Australia journalists and senior editors. The most astonishing and
direct intervention in the Australian media did not originate from Australian sources, but
came from the Indonesian army less than a month after the coup. The much admired
Australian ambassador in Jakarta passed on to Canberra the Army requests for
censorship of Radio Australia with a faux world weary “I can live with this...”

Yet these crude interventions apart, there were also further layers of influence in the
structure of media discourse, more subtle processes framing the content and language of
stories. In both Australian media and bureaucratic accounts of Indonesia and
Indonesians in relation to the killings, the dichotomy of irrational Indonesians and
rational Australians emerges in a number of places. The Age editorial on April 14,
buttressed by Sulzberger’s authoritative account of a nation gone amok, branded
Indonesians as “experts at double-talk”, for whom “it is too much to hope that the new
Indonesian regime will be logical; our best hope is that it will be practical.”.

The editorial, revealed the basic structure of Australian assumptions, at once paternalist
and racist, as with the pronouncements about the two-faced and childish character of
Indonesians in the Australian ambassador’s concerns of the likelihood of

“the general laziness, deviousness, and capacity for self-delusion of any
Indonesian regime.”V

Tropes of genocide: murder in the passive voice

The Southeast Asian correspondent of The Age, a senior journalist and academic political
scientist named Creighton Burns®’, published a great many articles on Indonesian politics
in this period, but only one sentence in thousands actually mentioned the killings, on
March 19:

“Djakarta virtually escaped the violence which swept Indonesia in the wake of the
October coup, and which resulted in the death of thousands, perhaps hundreds of
thousands, mostly Communist supporters and sympathizers.” i

Burns here provides an early example of a formulation that was to become widely

employed in the years to come in western writing on the killings. The key is in the
grammar: there is no agent of violent death here. Abstract, disembodied violence

12



“sweeps Indonesia”, resulting in Communist death. In other versions, the phrasing is even
more telling: “X number of Communists died in the wave of violence...”.

The agent-less, passive voice is appropriate for what was needed here. Because of the
reports by Macklin, Sulzberger, Topping, and other sources, it was impossible to deny the
existence of the holocaust directly. Equally, it was politically highly undesirable that the
agency of the army and its instigation of Islamic groups be emphasized.

The discussion of mass murder in the passive voice provides, very neatly, a form of words
that allows both knowledge and denial of holocaust at the same time. i Denial - in the
psychoanalytic sense - is necessarily a central category in the analysis of responses to the
Indonesian killings. And denial always involves a process of actively repressing
knowledge Vi

PRichard Tanter, “The Totalitarian Ambition: Intelligence and Security Agencies in Indonesia”, in Arief
Budiman, State and Civil Society in Indonesia, (Monash University, Centre of Southeast Asian Studies, 1990),
esp. pp. 264-271, and Richard Tanter, Intelligence Agencies and Third World Militarization: A Case Study of
Indonesia, Ph.D. dissertation, Department of Politics, Monash University, 1991, pp. 354-423.
http://www.nautilus.org/about/staff/richard-tanter/richard-papers/indonesian-intelligence/thesis/thesis -
toc

i Emphasis added. See Rodney Tiffen, Symbolic Processes and Outgroup Politics, (Monash University,
Department of Sociology, Ph.D. dissertation, 1976), pp. 331-332.

i “Java strife shifts to Borneo”, Sun News-Pictorial, October 30, 1965, p.2.

v Douglas Wilkie, “Now it's children's hour in Jakarta”, Sun News-Pictorial, March 9, 1966, p.31.

v Frank Palmos, “So Indonesia counts its dead”, Sun New-Pictorial, August 5, 1966, p.2.

Vi Shortly afterwards, Palmos, like many other foreign correspondents in Jakarta, was transferred to Saigon.
Personal communication from Frank Palmos.

Vil “87,000 killed in Indonesia since coup bid”, The Age, January 17, 1966, p.1.

Vil Robert Macklin, “The killings go on ..... Troubled times in Indonesia”, The Age, January 20t, 1966, p.10.

x Robert Macklin, interview with the author, Canberra, December 9t, 1996.

X The Age, April 14, 1966, p.7; complete text in “When a Nation Runs Amok”, New York Times, April 13,
1966, p.42:3 .

X The Age, August 24, 1966, p.4; complete text in the New York Times, August 24, 1966, p.1:5, “Slaughter of
Reds Gives Indonesia a Grim Legacy”.

Xt Seymour Topping, interview with the author, New York, June 23, 1999.

Xit Karim Najjarine and Drew Cottle, “The Department of External Affairs, the ABC and reporting of the
Indonesian crisis 1965-1969”, Australian Journal of Politics and History, Vol. 49, No. 1 (Mar. 2003), pp. 48-
60. That article draws heavily on Najjarine’s important doctoral dissertation: Australian Diplomacy Towards
Indonesia 1965-1972, University of Western Sydney, 2005. See also “Radio caught in the crossfire”, Sydney
Morning Herald, July 12, 1999. Further details of Australian government knowledge of the coup and the
killings, based on US documents, is provided in Marian Wilkinson, “Hidden Holocaust”, Sydney Morning
Herald, 10 July 1999; and David Jenkins, “The Silent Watchers:, Sydney Morning Herald, 12 July 1999.

v Najjarine and Cottle, op. cit., p.51.

¥ “Radio caught in the crossfire”, Sydney Morning Herald, July 12, 1999..
xi Cited by Najjarine and Cottle, op. cit. p. 54.

13



i Cited by Najjarine and Cottle, op. cit. p. 58.

xiil Cited by Najjarine and Cottle, op. cit. p. 52.

xix Cited by Najjarine and Cottle, op. cit. p. 53.

* Henry Raymont, “Holt Says U.S. Actions Protect All Non-Red Asia”, New York Times, July 6, 1966.

xi The first to cite the New York Times report of Holt's statement was Noam Chomsky and Edward S.
Herman, The Washington Connection and Third World Fascism (The Political Economy of Human Rights,
Volume 1), Spokesman Books, 1979, p.217.

i Robert J. Lifton, The Broken Connection, (Touchstone, 1979).

Xl £ ditorial, “Testing the winds”, The Age, April 14, 1966.

xiv Cited by Najjarine and Cottle, op. cit., p.54.

v Herb Feith remarked that “Creighton never really got a feel for Indonesia”. Herb Feith, interview with the
author, Melbourne, March 1996.

i Creighton Burns, “Generals confront Dr. Sukarno”, The Age, March 19, 1966, p.5.

i One telling example appeared in The Age on August 4 of the same year: “Communist terror strikes Bali”,
p.1. While the head and lead stressed Communist guerilla resistance, the subtext was that they thereby
brought “fresh terror [my emphasis] to the beautiful but bloodstained island of Bali” after “a nightmare of
killing and torture” after the coup. “...[a]t least 5,000 Communists were slaughtered... Even women and
children were hacked to death in the bloodbath...”.

it See Dominick LaCapra, Representing the Holocaust: History, Theory Trauma, (Ithaca and London: Cornell
U.P, 1994) and Joel Kovel, Red-Hunting in the Promised Land, (Basic Books, 1994.

14



	The Great Killings in Indonesia through the Australian mass media
	Richard Tanter
	Australian newspaper coverage of the Indonesian killings
	The Sun News-Pictorial: many stories, minimal coverage of the killings
	The Age: seeing and not seeing

	Australian radio coverage
	Prime Minister Harold Holt: Remarks offstage
	Influences on media behaviour: the systematic, the crude and the subtle
	Tropes of genocide: murder in the passive voice


